Wednesday, October 26, 2011

kecantikan seseorg wanita



Assalamuaikum n hye sume ! oke kali nie aku na share dgn korg sume about "kecantikan" . Oke, jum baca !

Manusia  mempunyai pandangan yang tersediri tentang kecantikan . Byasanya manusia akan mentafsir kecantikan berdasarkan paras rupa , postur badan, harta&kekayaan dan sebagainya. Tp bg aku, Kecantikan terbahagi 2 jenis iaitu kecantikan zahir dan  batin. 

Kecantikan batin adalah kecantikan yang perlu ada seperti kecantikan ilmu, akal fikiran, dan kesucian diri. Kecantikan batin  yang merupakan titik pandang Allah pada diri hamba-hamba-Nya.
  Jadilah seseorg yg pekak , bisu dan buta dlm menjaga adab dan identiti .

Sebagaimana yang disebutkan dalam sebuah hadis:
 

"Sesungguhnya Allah tidak melihat pada rupa dan postur tubuh kalian. Akan tetapi, Allah melihat pada hati kalian." (HR. Muslim)
 Tapi kecantikan itu selalu di salah anggap pada kaum adam dan hawa 



Sememangnya kecantikan yg utama ialah kecntikan dlm menjaga adab sebagai seorg islam . Terpulanglah kpd sesorg utk menjaga kecntikan dri masing masing . 


" Hawa diciptakan daripada rusuk Adam, bukan dari kepalanya untuk dijunjungi, dan bukan pula dari kakinya untuk dijadikan pengalas, tetapi dari sisinya, untuk dijadikan teman hidupnya, dekat dengan lengannya untuk dilindungi, dan dekat dengan hatinya untuk dicintai. "


Cukup seorang perempuan yang menjaga adabnya dan memelihara kehormataannya dengan pemakaian menutup aurat serta mempunyai peribadi yang di sengani tak perlu berlakon baik tapi perempuan yang baik akan tahu macam mane nak jadi perempuan yang baik. 



 Tepuk dada tanya iman. Allah kurniakan akal kepada kita untuk berfikir. Ikut rasa binasa, ikut hati, fikirlahh sendiri ~




3 comments:

hara said...

letak shoutbox lha...senang nak tulis komen~~

ckinglalala said...

ta geti laa . haha . cm ne ?

hara said...

macam tu lha!~ XDD //nonsense~ kau dah buad nati boleh balas2 msg kat shotbox jea~~ tak susa2 komen